مطالبی در مورد ناخن

مطالبی در مورد ناخن

مطالبی در مورد ناخن بخوانید

مطالبی در مورد ناخن : ناخن صفحات حفاظتی و پوششی نوک انگشتان دست و پا میباشد که فاقد عصب یا خون رسانی است. ناخن ها علاوه بر جاذبه آرایش و زیبایی (لاک زدن ناخن و کاشت ناخن مصنوعی) وظایف دیگری را برعهده دارند و به بلند کردن اجسام با ایجاد یک تکیه گاه کمک میکنند .

ارتباط شکل ناخن و رنگ ناخن سالم با سلامت بدن

رنگ و شکل ناخن ها سلامت عمومی بدن را بازتاب میکنند. ناخن هایی که مشکل شکنندگی و ترک خوردن و … را دارند نشان از کمبود بعضی ویتامین ها همانند ویتامین آ و کلسیم و .. را دارند .

شکل ناخن و رنگ ناخن کمبود پروتئین باعث ایجاد راه راهها سفید بر سطح ناخن میشود و کلی مشکلات و کم و کاستی های بدن که در ناخن ها قابل مشاهده مییباشد .در صورتی که شما ناخن های سالمی دارید و میخواهید به ناخن هایتان شکل و زیبایی خاصی دهید با انجام خدمات کاشت ناخن مصنوعی در محدوده ونک و یوسف آباد بهترین خدمات ناخن را برای شما انجام خواهیم داد . در صورت تمایل با ما تماس بگیرید .

نشانه های سلامت بدن با بررسی ناخن ها

شکل ناخن‌ها : ناخن‌های منحنی و قوزدار نشانه ای از به خطر افتان سلامت بدن شما میباشد از احتمال وجود بیماری‌های ریوی ، کبدی و حتی سرطان را افشا می‌کنند. البته ناخن برخی افراد به‌ طور ژنتیکی به این شکل است. بهتر است در صورت مشاهده هر گونه تغییری در شکل ناخن‌ها برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص پوست و ناخن مراجعه کنید تا خیال تان راحت شود.

ناخن‌ های سرد و رنگ پریده : ضعف عروق در ناحیه نوک انگشت‌ها ، سردی و رنگ پریدگی ناخن‌ها می‌تواند نشان از آرتریوپاتی، نارسایی قلبی یا ریوی باشد.

مقاومت ناخن‌ها : ناخن‌های ضعیف ، نرم یا شکننده می‌توانند نشان دهنده کمبود مواد مغذی بدن به ویژه آهن باشد.

بیماریهای ناخن با عکس
نشانه های مشکلات بدن با ناخن

تغییر رنگ ناخن‌ ها : ناخن‌های سفید امکان وجود بیماری‌های گوارشی، ریوی یا لنفوم (نوعی سرطان خون) را نشان می‌دهند.
ناخن‌های قهوه‌ای خبر از بیماری‌های هورمونی می‌دهند. لکه‌های کوچک قرمز رنگ روی ناخن‌ها احتمال وجود بیماری‌های خودایمنی را آشکار می‌سازند. در نهایت اینکه قرمزی اطراف ناخن‌ها می‌توانند نشان از درماتومیوزیت ( بیماری است که پوست وعضلات را درگیر میکند) باشد.

برجسته ترین قسمت ناخن

صدف ناخن ، پالت ناخن ، بدنه ناخن
صدف ناخن ، پالت ناخن ، بدنه ناخن

مشهود ترین قسمت ناخن ، صفحه یا صدف ناخن است. این قسمت بر روی بستر ناخن که یک ناحیه غنی از رگ‌های خونی است قرار گرفته‌ است و از جنس کراتین است.

چرا ناخن ها می شکنند؟

بعضی افراد مخصوصا خانم همیشه از مشکلات ناخن مانند شکنندگی ناخن شکایت میکنند علت نرم و شکننده بودن ناخن‌ها ، می‌تواند به دلیل خشک بودن ریشهٔ ناخن باشد. این حالت می‌تواند به دلیل شنا کردن ، استفاده از لاک پاک کن (استون) ، و ظرف شستن مداوم و بدون دستکش یا فقط به دلیل زندگی در محیطی با رطوبت کم باشد. دلایل دیگری مثل محصولات شیمیایی (برای مثال، اگر از محصولات پاک‌کنندهٔ شیمیایی زیاد استفاده می‌کنید) یا بالارفتن سن محتمل هستند.

ناخن شکننده ، شکستگی ناخن ، ناخن خشک
برای ناخن های شکننده کاشت ناخن گزینه خوبی است که از شکنندگی ناخن جلوگیری کند.

بعضی وقت‌ها ، کم‌کاری زیاد تیروئید ، کمبود آهن ، قرار گرفتن به مدت زیاد در معرض باد نیز باعث بروز این مشکل می‌شود. چربی ناخن خانم‌ها در سنین یائسگی و بعد از آن کم می‌شود و به همین دلیل شکنندگی ناخن‌های خانم ها در سنین بالا بیشتر می‌شود.

درمان شکنندگی ناخن ها

برای درمان ناخن‌های ترک خورده ، لوسیون‌های مرطوب‌ کنندهٔ قوی بر روی آن‌ها بزنید. ناخن نیز مثل پوست ، جذب‌ کننده است و لوسیون می‌تواند از خشک شدن ناخن در آینده، جلوگیری کند. به گفته محققان بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی اسید هیالورونیک و گلیسیرین باشند.

مواد مغذی برای ناخن، تقویت ناخن
در مان ناخن های شکننده

اگراین کار به شما کمکی نکرد، می‌توانید مصرف بیوتین را به عنوان مکمل رژیم غذایی تان نیز امتحان کنید تا سبب رشد ناخن‌های سالم شود منابغ غذایی بیوتین عبارتند از: بادام – تخم مرغ – سیب زمینی شیرین – پیاز – گوجه فرنگی – جو.

ناخن و مو از کراتین ساخته شده است

کراتین ناخن ، ماتریکس ناخن ، ساختار ناخن
ساختار علمی ناخن

کراتین نوعی پروتئین است که سلول‌های بافت ناخن و موهایی شما از آن تشکیل شده‌اند. کراتین نقش مهمی در سلامت ناخن دارد. کراتین ناخن‌ را قوی و مقاوم می‌کند تا ناخن ها آسیب نبینند. همچنین سلول‌های بخش اصلی غدد و غشای درونی ارگان‌ها نیز از کراتین ساخته شده است.

سطح صدف ناخن سلول های مرده هستند

ناخن ها دست و پا در زیر پوست شروع به رشد می‌کند. با رشد سلول‌های جدید، سلول‌های کهنه و مرده به سمت پوست رانده می‌شوند. بخشی از ناخن را که در صدف ناخن می بینیداز سلول‌های مرده تشکیل شده و به همین دلیل است که کوتاه کردن ناخن درد ندارد

ناخن برای رشد کردن به خون احتیاج دارد.

همان بافت مرده‌ ناخن را که مشاهده میکنید به خون نیاز دارد تا رشد کند و فرم ناخن را تشکیل بدهد . شبکه مویرگی ریزی به نام کاپیلاری در زیر بستر ناخن وجود دارند که جریان خون در کاپیلاری‌ها کمک می‌کند تا ناخن رشد کرده و صورتی رنگ باشد.

درد ناخن ، حس ناخن ، اعصاب ناخن
در صدف ناخن احساس درد نمی کنید

آیا صدف ناخن‌ هم حس دارد؟

صدف ناخن را که می‌بینید مرده است و حس ندارد اما لایه‌ ای از پوست زیر ناخن وجود دارد که درمیس نام گذاری شده است و این لایه دارای رگ های عصبی حسی است. این عصب‌ها وقتی که به ناخن فشاری وارد بشود، به مغز سیگنال درد و فشار می‌فرستند.

میزان رشد ناخن معمولی هر ماه تقریبا 3.5 میلیمتر است

ناخن‌های دست هر ماه 3.5 میلیمتر رشد میکنند ناخن های پا نیز هر ماه حدود 1.5 میلیمتر رشد می‌کنند. اگر تغذیه‌ مناسب و درستی داشته باشید و مراقب سلامت ناخن‌های تان باشید، بر سرعت رشد ناخن‌های‌ تان تاثیر می‌گذارد.

رشد ناخن ، کاشت ناخن ، طراحی ناخن
مراقبت از ناخن باعث رشد ناخن میشود

تا زمانی که زنده هستید ناخن های شما رشد میکنند.

بعضی ها فکر میکنند هر چند باور اشتباهی وجود دارد که می‌گوید بعد از مرگ نیز ناخن‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند اما چنین چیزی حقیقت ندارد. بعد از مرگ، پوست دهیدراته شده و افت می‌کند، به همین دلیل به نظر می‌رسد ناخن رشد کرده است.

رشد ناخن در مردها سریعتر است.

اما رشد مو در زنها سریعتر است. به استثنای دوران بارداری که هم ناخن و هم موهای مادر سریعتر از ناخن و موهای یک مرد رشد می‌کند.

دست فعال رشد ناخن بیشتری دارد

اگر راست دست هستید حتما متوجه شده‌اید که ناخن‌های دست راست‌ تان سریعتر از ناخن‌های دست چپ‌ تان رشد می‌کنند و برعکس. علت اش می‌تواند این باشد که دست مسلط ، فعال‌تر است و خون بیشتری در ان دست جریان دارد و همانند و ورزش کردن میماند.کسانی که با کیبورد کار میکنند رشد ناخن بیشتری دارند چون تحریک ناخن ها در این افراد بیشتر میباشد.

ناخن مردان ، ناخن زنان
ناخن مرد – ناخن زن

رشد ناخن در تابستان بیشتر از فصل زمستان است.

ناخن در فصل تابستان سریعتر از فصل زمستان رشد می‌کند. در مورد دلیل این اختلاف تحقیقات زیادی انجام نشده است اما پژوهشی روی موش‌ها دریافت هوای سرد، جلوی رشد ناخن‌های‌ شان را گرفت .

نقطه های سفید روی ناخن نشانه چیست؟

نقطه‌های سفید روی ناخن معمولا ناشی از آسیب‌هایی هستند که ناخن‌ وارد شده اند ، مثلا در اثر جویدن آنها. این نقطه‌ها عموما بی‌خطر بوده و موقت میباشند و با رشد ناخن برطرف خواهند شد و تقریبا 8-9 ماه طول می کشد تا ناپدید شوند. گاهی اوقات کمبود روی ، این لکه ها ایجاد میشوند که به راحتی درمان می شوند. گاهی اوقات هم با سطوح پایین منیزیم و کلسیم ارتباط دارد.

لکه های ناخن ، لکه های سفید زیر ناخن ، خدمات ناخن
لکه های سفید روی ناخن

رابطه استرس با رشد ناخن ها

استرس می‌تواند باعث شود ناخن‌ها آهسته‌ تر رشد کرده و یا حتی رشدشان متوقف شود. وقتی مجددا رشد خود را شروع کنند، احتمالا خطوط افقی روی ناخن‌ تان خواهید دید. این خطوط نیز بی‌خطر بوده و با رشد ناخن برطرف می‌شوند.

ناخن جویدن ، شایع‌ ترین علامت اضطرابی است

جویدن ناخن کودکان ، ضرر های جویدن ناخن
جویدن ناخن نشانه استرس مداوم میباشد

ناخن جویدن معمولا موجب آسیب بلند مدت بر روی ناخن ها نمی‌شود. اما می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری را بیشتر کند زیرا میکروب وارد دهان می‌شود. آسیب پوست‌ اطراف ناخن هم می‌تواند منجر به عفونت شود .برای جلوگیری از جویدن ناخن و یا ترک جویدن ناخن میتوانید کاشت ناخن انجام دهید .

ناخن هایتان احتیاج به استراحت و تنفس دارند

برای حفظ سلامت ناخن‌ها ، زمان هایی آنها را بدون لاک یا ناخن مصنوعی رها کنید. استفاده از این جور چیزها و برداشتن‌شان می‌تواند به ناخن آسیب بزند، پس گاهی اجازه بدهید نفس بکشند و استراحت کنند تا خودشان را ترمیم کنند.

علل ضخامت صدف ناخن

رشد ناخن و سایر فاکتورها تا حدودی بستگی به ژن هایی دارد که به ارث می‌برید و ژنتیکی میباشد. سایر علل کم رشدی ناخن مربوط به سن و وضعیت سلامتی‌ تان ارتباط دارد.

کوتیکول‌ ناخن های دست چه وظیفه‌ای دارند.

پوست نقره‌ای رنگ ظریفی که در انتهای ناخن‌هایتان قرار دارند ، از ناخن جدید در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند. نباید کوتیکول‌ها را بردارید چون با این کار، یک سد دفاعی مهم را مانع عفونت می‌شود از بین می‌برید.

کوتیکول ناخن ، مواظبت ناخن ، مرکز ناخن
کوتیکول ناخن کجاست؟

نکاتی برای حفظ سلامت ناخن

ناخن‌های خود را مرتبا کوتاه کنید، اگر می‌خواهید ناخن‌های‌تان را بلند نگه دارید هنگام شستن دستها حتما زیر آنها را خوب بشویید، برای شستن دستها از آب و صابون و برس ناخن استفاده کنید، ابزار مانیکور را بعد از هر استفاده ضد عفونی کنید، ناخن‌های‌تان را نجوید، پوست‌های اطراف ناخن را نکنید و از ابزار مناسب این کار برای برداشتن پوست‌های اضافی استفاده کنید.

 

برخی بیماری‌ها را از روی رنگ و شکل ناخن می‌توان تشخیص داد، مانند موارد زیر:

– نـاخـن رنگ پریده، نشانه کم خونی است.

– ناخن قرمز، نشانه بیماری قلبی است.

– ناخن‌های سفـیدرنگ، نشانه بیماری کبدی است.

– ناخن ضخیم و زرد رنگ، نشانه بیماری ریوی است.

– سرخـی مختصر در ته ناخن، نشانه دیابت Diabetes است.

– ناخن‌های دو رنگ (نیمی سفید و نیمی صورتی)، نشانه بیماری کلیه است.

رنگ ناخن ، بیماری های ناخن ، مدل ناخن
تشخیص بیماری اشخاص با شکل و رنگ ناخن ها

تیرگی ناخن نشانه چیست؟

در این حالت ناخن‌ها مات و کدر بوده و در نوک آن‌ها، نوار تیره رنگی دیده می‌شود. این علامت ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی مانند سرطان، نارسایی احتقانی قلب Heart و یا دیابت باشد. این علامت، ناشی از کهولت سن نیز می‌باشد.

دلیل ایجاد حفره روی ناخن

این حالت ممکن است در اثر ضربه ایجاد شود یا ممکن است ناشی از عوارض بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس، اگزما یا آرتریت باشد.

زرد یا سبز شدن ناخن ها

علت آن، ورم دست‌ها و یا بیماری تنفسی مثل برونشیت مزمن می‌باشد. این علامت معمولا با رشد آهسته‌تر ناخن‌ها همراه است.

رنگ زرد مایل به قرمز شدن ناخن

نشان می‌دهد که زود به زود لاک ناخن را عوض می‌کنید.

سیاه شدن ناخن‌ ها (کبودی ناخن)

معمولا در اثر کوبیده شدن یا فشرده شدن ناخن ایجاد می‌شود. این کبودی به مرور زمان از بین می‌رود و ممکن است در اثر شدت ضربه، ناخن ضربه دیده بیفتد. اما جای نگرانی نیست، چون ناخن جدید جایگزین ناخن قبلی می‌شود.

شیارهای عمودی روی ناخن

افزایش سن و قرار دادن ناخن‌ها در آب، آن‌ها را مستعد نازک‌تر شدن می‌کند و شیارهای عمودی را ایجاد می‌کند. اگر این شیارها، یکباره روی ناخن‌ها آشکار گردند، علت آن می‌تواند ضربه، پیری، روماتیسم و یا بیماری کلیه باشد.

تشخیص بیماری ها با رنگ و شکل ناخن ها

استفاده از منابع غذایی حاوی آهن و روی می‌تواند موجب سفت‌ تر شدن ناخن‌ها شده و از بروز چنین علایمی جلوگیری کند.

شیارهای عرضی روی ناخن

این مشکل می‌تواند ناشی از مانیکور کردن غلط ناخن باشد. در مواقعی که رشد ناخن به دلیل بیماری‌هایی مانند حمله قلبی، سرخک، سینه پهلو یا تب متوقف می‌شود، این شیارها مشاهده می‌شوند.

شیارهای هلالی شکل روی ناخن

شیارهای هلالی شکل روی ناخن ، این خطوط ، سفیدرنگ بوده و در مسمومیت با آرسنیک بروز می‌کنند.

شکنندگی ناخن دست و پا

علت آن می‌تواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون بدن، کمبود ویتامین‌هایA ،C ، B۶ و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و روی و کم‌کاری تیروئید باشد.

این تغییر شکل ناخن، با انباشتگی بیش از حد سلنیوم ارتباط دارد. کم آبی بدن نیز در بروز این مشکل بسیار مهم است، بنابراین روزانه آب فراوانی بنوشید.

ضخیم شدن صدف ناخن ها

اصلی‌ترین دلیل این ناهنجاری، عفونت‌های قارچی و پسوریازیس است. ضربه و کهولت سن نیز ممکن است دلیل دیگری باشد. با درمان مشکل اصلی، ناخن به حالت عادی برمی گردد.

قاشقی‌ شدن شکل ناخن

به علت کم خونی فقر آهن ایجاد می‌شود. این بیماری بر خلاف باور غلط مردم، هیچ رابطه‌ای با کمبود کلسیم ندارد. این حالت ممکن است مادرزادی بوده و یا ناشی از کمبود اکسیژن باشد که در بیماری‌های ریوی دیده می‌شود.

به علت ضعیف بودن ساختار بستر ناخن، ناخن در بستر خود فرو رفته و شکل قاشق به خود می‌گیرد.

با یک آزمایش خون کامل از لحاظ شمارش گلبول قرمز، میزان هموگلوبین و ذخیره آهن می‌توان این بیماری را شناسایی کرد.

کندی رشد ناخن در کودکان و بزرگسالان

یکی از دلایل کندی رشد ناخن می‌تواند به دلیل سوء تغذیه باشد. مدت زمانی که برای رشد یک ناخن پا از ریشه تا انتها احتیاج دارد، 9 ماه تا یک سال است و این در حالی است که این زمان برای ناخن‌های دست بین 3-5 ماه است. جنسیت هم در رشد ناخن موثر است یعنی ناخن خانم‌ها رشد بهتری نسبت به آقایان دارد همچنین ناخن کودکان و بزرگسالان هم در رشد با هم متفاوت است. به طور متوسط هر ماه 1 الی 2 میلی متر ناخن‌ها رشد می‌کنند، بیماری‌های تب دار در کودکان و یا بزرگسالان موجب توقف رشد ناخن‌ها می‌شود که جالب است بدانیم بعد از بهبود تب‌ها یک خط بر روی ناخن ایجاد می‌شود و پزشک با دیدن این خط متوجه می‌شود که این فرد چند مدت قبل دچار تب شده بود.

منتشرشده توسط

شکوه

سایت نیل گروپ -ناخن کار حرفه ای در ونک و یوسف آباد - برای آموزش کاشت ناخن و خدمات کاشت ناخن به صورت حرفه ای در این محدوده با ما تماس بگیرید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.